Zoladz test, hoe doe je dit?

Ik heb laatst de Zoladz test gedaan en het leek me wel leuk en interessant om hier een blog over te schrijven. Want wat is een Zoladz test en waarom zou je eigenlijk zo’n test doen?

Deze test is ontwikkeld door Jerzy Zoladz. Dit is een Poolse inspanningsfysioloog. Je moet hierbij wel weten wat je maximale hartslag is want hiermee ga je trainen. Aan de hand van deze maximale hartslag zijn er 5 hartslagzones: je maximale hartslag -50, -40, -30, -20 en -10 slagen.

Met deze test kun je heel erg goed bekijken welke hartslagzones goed ontwikkeld zijn en welke nog verbetering nodig hebben. Als je deze test ook vaker doet kun je ook gemakkelijk zien of je zone verbeterd is. Als deze verbeterd is dan heb je een grotere afstand afgelegd in dit blok.

Nu over de uitvoering van de Zoladz test. Op internet staat dat je een warming up moet doen maar om juist goed je zone 1 te berekenen hoeft dit niet. Met een warming up is je hartslag namelijk al hoger dan wanneer je zonder warming up begint. De test zelf: je loopt 5 keer 6 minuten in een gelijkmatig tempo. Het eerste blok is 50 slagen onder je maximale hartslag, het tweede blok 40 en zo verder. Tussen alle blokken mag je 2 minuten wandelen. Het is heel belangrijk dat je per blok je gelopen afstand opschrijft. Want dit zorgt er uiteindelijk voor dat je kan zien waar je nog winst kunt behalen.

Op de site van Runinfo kun je al deze afstanden invoeren. Zij berekenen dan voor je wat je loopsnelheid is per hartslagzone. En ze vertellen hier ook bij in hoeveel tijd je bepaalde afstanden kunt afleggen. Zelf kun je een grafiekje tekenen waarin je alle afstanden zet. Als je de punten verbind dan kan je direct zien of het een vloeiende lijn is of dat je lijn ergens wat platter of steiler is dan bij de rest. De punten waar de lijn niet vloeiend is, daar is nog winst te behalen.

Bij mij is dat vooral in de lage hartslagzones. Mijn hartslag gaat erg snel omhoog en daarom moet ik juist veel trainen in lagere zones. Best lastig en zwaar nu maar het is wel iets waar ik snel winst kan behalen. En duurlopen loop je ideaal in zone 2 dus ik moet er maar even aan wennen.

Heb jij weleens de Zoladz gedaan?

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *