Waarom een taper?

Misschien heb je me wel een aantal keer over een taper zien schrijven. Maar wat is een taper nou precies en waarom doe je dit aan het einde van je training voor een halve of een hele marathon?

Natuurlijk wil je zo uitgerust en fit mogelijk aan de start van je wedstrijd verschijnen. Een taper gaat je hierbij helpen. In de laatste fase van je training doe je een taper of een tapering off. Het idee hierbij is dat je de trainingsintensiteit in deze weken geleidelijk afbouwt. Je behoudt hierbij je snelheid maar je vermindert wel de omvang van de duurtrainingen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je super uitgerust aan de start van je wedstrijd verschijnt.

Dit effect noem je ook wel supercompensatie. Hierbij moet je bedenken dat hoe langer de afstand is hoe eerder de taper begint. Bij een marathon begin je ongeveer 3 weken van te voren met je taper. Bij een halve marathon begin je 2 weken van te voren met je tapering off. In een goed schema wordt hier rekening mee gehouden.

Een taper klinkt misschien een beetje raar omdat je bang bent dat je te weinig traint. Maar je hebt net juist weken lang opgebouwd en je wilt niet dat je uiteindelijk jezelf overtraind zo vlak voor de wedstrijd. Je let in deze fase dus heel erg op je rust en het herstel van je lichaam. Zo ben je extra goed opgeladen voor de grote dag. Naast je trainingsomvang te verlagen is het ook belangrijk dat je hier extra op je slaap let. Ook is gezond eten in deze periode heel erg belangrijk. Als je het helemaal goed wilt doen laat je de alcohol ook staan. Je zult dit echt goed merken op wedstrijddag!

Mijn taper begon inderdaad 2 weken voordat de wedstrijd plaatsvindt. Mijn schema bestond wel nog uit 3 trainingen per week: een rustige 5k, de baantraining (interval) en een duurloop. De duurloop 2 weken voor de wedstrijd was 90 minuten en een week voor de wedstrijd was deze 13k. Ook heb ik een maandje geen alcohol gedronken voor de wedstrijd. Alle kleine beetjes helpen uiteindelijk op de dag zelf!

Liefs Jessica

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *