Het voordeel van yoga voor hardlopers

Zoals je misschien al wel gelezen hebt heb ik tegenwoordig ook yoga geïntroduceerd in mijn sportweek. Het bevalt mij echt super goed dus het leek me wel leuk om eens alle voordelen hiervan op een rijtje te zetten.

Ik ben vooral met yoga begonnen omdat ik echt helemaal niet flexibel ben. Ik kan bijvoorbeeld niet eens mijn tenen aanraken als ik buk. En ik ben nog minder flexibel geworden door het hardlopen. Hiermee verkort je namelijk je spieren en dat zorgt er dus voor dat je niet zo flexibel (meer) bent.

Yoga zorgt ten eerste voor extra kracht in de belangrijkste spieren die je gebruikt tijdens het hardlopen. Maar ook de spieren die je niet gebruikt met hardlopen train je met yoga. Met yoga doe je allerlei verschillende oefeningen en hiermee versterk je: je bovenbeenspieren, rompstabiliteit en de heupspieren. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat je blessures eerder weggaan of dat je geen blessures krijgt.

Natuurlijk werk je ook aan je flexibiliteit met yoga. Dit is een heel erg belangrijk onderdeel. Je zorgt er hiermee voor dat je makkelijk en vrij kunt bewegen. Als je de verschillende posities lang aanhoudt zorg je ervoor dat je pezen, banden en gewrichten losser worden. En dit zorgt er dan weer voor dat het hardlopen makkelijker wordt.

Als je langer yoga doet en dit regelmatig doet dan zorg je uiteindelijk voor een goede balans in lichaam en geest. Daarnaast leren de lessen je echt om goed naar je lichaam te luisteren.

Tijdens de eerste les zal je direct merken dat ademhaling echt een heel erg belangrijk onderdeel is bij de verschillende posities. Met je ademhaling begeleid je, je lichaam in de juiste posities. Ook zorg je ervoor dat je hierdoor makkelijker lastige posities kunt volhouden. Door echt op je ademhaling te letten ben je er veel meer bewust van wat er allemaal in je lichaam gebeurt tijdens de verschillende houdingen.

Een goede houding is natuurlijk een van de belangrijkste dingen tijdens het hardlopen. Door een goede houding te hebben zorg je ervoor dat je energiezuinig kunt hardlopen. Met verschillende oefeningen en posities zorg je ervoor dat je, je wervelkolom verlengt. Hierdoor is het makkelijker om rechtop te lopen.

Het mentale gedeelte is natuurlijk ook een heel erg belangrijk onderdeel van je hardlooptrainingen. Met yoga verhoog je, je concentratievermogen. En je leert om alle mogelijkheden van je lichaam en geest te accepteren.

Ik doe nu dagelijks yoga met de app daily yoga. Ik merk echt al best wel veel verschil, ik ben vooral al wat flexibeler geworden. Daarnaast kom ik echt helemaal tot rust tijdens zo’n training dus dat is heel erg lekker na een drukke dag op werk! Ik kan het iedereen aanraden.

Liefs Jessica

2 gedachten over “Het voordeel van yoga voor hardlopers”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *