Trainen op hartslag

Ik heb ervoor gekozen om bij mijn trainingen voor de halve marathon op hartslag te gaan trainen. Maar waarom zou je op hartslag trainen en hoe pak je dit aan?

Als eerste is het belangrijk om te weten dat je hart voortdurend informatie geeft over de toestand van je lichaam. Als je bijvoorbeeld een verhoogde rusthartslag hebt dan kan dit erop wijzen dat je te weinig hersteld bent of dat je ziek gaat worden. Ook geeft je hartslag een goed beeld van de intensiteit van de trainingsinspanning. Er is namelijk een rechtlijnig verband tussen je hartslag en de intensiteit van de training.

Om de juiste intensiteit te kunnen bepalen heb je het volgende nodig: je rusthartslag, je maximale hartslag en je anaërobe drempel. Dit kun je allemaal berekenen als je een hartslagmeter hebt.

Je rusthartslag betekent: het aantal slagen per minuut als je volledig ontspannen bent. Het is het beste om deze ’s ochtends te meten als je nog in bed ligt.

Je maximale hartslag kan je ook berekenen. Ondanks je conditie daalt deze na je 40e met ongeveer 1 slag per minuut per jaar. Om deze te berekenen moet je helemaal in topvorm zijn. Je kunt dit zelf berekenen met de volgende test: loop 15 minuten warm. Hierna ga je direct over op 5 minuten intensief, de laatste 30 seconden van deze 5 minuten ga je sprintend een heuvel op. De hartslag die je dan bereikt is je maximale hartslag. Deze test kan je wel alleen doen als je echt goed in vorm bent!

Ook je anaërobe drempel kun je gemakkelijk zelf berekenen met een test. Ga bijvoorbeeld een uur lopen in een constant tempo. Je gemiddelde hartslag hierbij is je anaërobe drempel. Hierbij moet je wel echt een constant tempo houden, geen tempoverval aan het einde.

Nou met dit allemaal in je achterhoofd ga ik vertellen waarom ik op hartslag ga trainen voor de halve marathon. Je hartslag is dus echt persoonlijk en dat zorgt ervoor dat de trainingen ook persoonlijk worden. Hiermee voorkom je dus dat je, je hart overtraint. Je loopt zo altijd het juiste tempo wat goed bij jou past. Dat is de reden dat ik het eens op deze manier ga proberen.

Heb jij weleens op hartslag getraind voor een langere afstand?

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *