De taperweken zijn weer begonnen

Het is weer zover: de taperweken. Nu moet je er maar op vertrouwen dat je genoeg getraind hebt en rust pakken. Dat zorgt er op de wedstrijddag voor dat je echt kunt knallen!

In het schema wat wij volgen hebben we dus de laatste 2 weken taperweken. Afgelopen weekend liepen we onze allerlaatste lange duurloop en nu is het tijd voor rust.

Deze week lopen we: 1 x 45 minuten op een steady tempo, de baantraining en een duurloop van 60 minuten. Volgende week lopen we: 30 minuten rustig, de baantraining (ook een rustige) en de dag voor de halve nog 15 minuutjes.

Door nu de trainingen in intensiteit naar beneden te doen krijgt je lichaam meer rust. Daardoor kun je op de wedstrijddag all out gaan. Hierbij moet je wel oppassen dat je niet teveel rust neemt want dan gaat je conditie ook een beetje achteruit. Daardoor zijn de taperweken altijd wel spannend. Je wilt rust nemen, maar niet teveel. En natuurlijk ook niet te weinig. Hierin moet je een goede balans gaan vinden.

Ik heb er wel vertrouwen in dat deze trainingen zo wel voldoende zijn om het lichaam te laten herstellen voor de halve. Daarnaast geven de trainingen wel een groot genoege impuls om de conditie op peil te houden. Ook zorg ik ervoor dat ik in de week van de halve marathon minder kilometers ga fietsen. Echt even rustig aan want ik merk ook wel dat ik het soms nodig heb.

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *