Hoe bevalt mijn hardloopschema?

Zoals jullie heel misschien wel weten volg ik een schema van Garmin om me voor te bereiden voor de Halve Marathon van Amsterdam. Maar hoe bevalt dit schema eigenlijk en zal ik hem aanraden aan andere? Je leest het hier.

In eerste instantie is dit schema een schema wat gebaseerd is op je hartslag. In mijn Garmin horloge zit namelijk een hartslagmeter dus hiermee kan je gemakkelijk op hartslag trainen. Maar dit beviel me helemaal niet. Ik moest voornamelijk in zone 2 lopen en elke training moest ik langzamer om maar in zone 2 te blijven. Ik liep uiteindelijk zo langzaam dat het niet meer leuk was. Ook voelde het alsof mijn conditie achteruit ging.

Dat heb ik dus aangepast. Ik loop nu op tempo maar ik volg verder het schema wel zoals hij is. Ik heb mijn duurlooptempo berekend via een site en aan de hand daarvan loop ik nu mijn trainingen. Dit vind ik veel fijner en mijn conditie gaat ook met sprongen vooruit!

Daarnaast vind ik dat de trainingen heel goed en fijn zijn opgebouwd. De lange duurlopen bouw je langzaam op en bij sommige mag je tussendoor ook nog 5 minuten wandelen. Hierdoor loop je niet te hard van stapel en bouw je het rustig en voorzichtig op.

Nu ik mijn trainingen veranderd heb naar tempo in plaats van hartslag bevalt het me echt super goed. Ik heb nog geen een training gehad die ik niet kon afmaken. Alles gaat eigenlijk wel redelijk goed. Natuurlijk gaat de ene beter dan de ander maar dat is altijd. Wel ben ik benieuwd of ik mijn doel voor de halve marathon qua eindtijd ga halen. Maar de tijd zal het leren! Ik ga in ieder geval netjes mijn schema afmaken en dan gaan we het zien.

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *