Fastturtle: Zoladz test

Fastturtle: Zoladz test

Vanavond is het weer tijd voor de Zoladz test. De vorige keer dat ik deze gelopen heb heb ik hier een blogpost over geschreven en deze ga ik nu weer delen. Het is namelijk een test die voor iedereen aan te bevelen is als je echt productief wilt trainen! 

Deze test is ontwikkeld door Jerzy Zoladz. Dit is een Poolse inspanningsfysioloog. Je moet hierbij wel weten wat je maximale hartslag is want hiermee ga je trainen. Aan de hand van deze maximale hartslag zijn er 5 hartslagzones: je maximale hartslag -50, -40, -30, -20 en -10 slagen. Mijn maximale hartslag ligt rond de 205. Ik loop dan dus: zone 1: 155, zone 2: 165, zone 3: 175, zone 4: 185 en zone 5: 195.

Met deze test kun je heel erg goed bekijken welke hartslagzones goed ontwikkeld zijn en welke nog verbetering nodig hebben. Als je deze test ook vaker doet kun je ook gemakkelijk zien of je zone verbeterd is. Als deze verbeterd is dan heb je een grotere afstand afgelegd in dit blok.Nu over de uitvoering van de Zoladz test. Op internet staat dat je een warming up moet doen maar om juist goed je zone 1 te berekenen hoeft dit niet. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om eerst je zone 0 te berekenen. Dan loop je 6 minuten in je maximale hartslag -60 slagen (voor mij is dat dus 145).  De test zelf: je loopt 5 keer (of dus 6 keer als je ook je zone 0 bepaalt) 6 minuten in een gelijkmatig tempo. Het eerste blok is 50 slagen onder je maximale hartslag, het tweede blok 40 en zo verder. Tussen alle blokken mag je 2 minuten wandelen. Het is heel belangrijk dat je per blok je gelopen afstand opschrijft. Want dit zorgt er uiteindelijk voor dat je kan zien waar je nog winst kunt behalen.

Op de site van Runinfo kun je al deze afstanden invoeren. Zij berekenen dan voor je wat je loopsnelheid is per hartslagzone. En ze vertellen hier ook bij in hoeveel tijd je bepaalde afstanden kunt afleggen. Zelf kun je een grafiekje tekenen waarin je alle afstanden zet. Als je de punten verbind dan kan je direct zien of het een vloeiende lijn is of dat je lijn ergens wat platter of steiler is dan bij de rest. De punten waar de lijn niet vloeiend is, daar is nog winst te behalen.

Ik ga de Zoladz test vanavond doen. Zodra ik de uitslagen heb zal ik ze delen op de blog!

Heb jij weleens de Zoladz gedaan?

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *