Fastturtle: Yasso 800

Fastturtle: Yasso 800

Zoals ik in mijn blog van afgelopen woensdag al vertelde staan er in mijn voorbereiding naar Keulen ook yasso’s op het schema. Maar wat is een yasso nou eigenlijk en waarom loop je deze om je voor te bereiden op een marathon? Dat ga ik je in deze blog uitleggen! Lees je mee? 

De yasso’s zijn vernoemd naar Bart Yasso. Dit is een Amerikaanse atleet die 50 marathons en ultramarathons heeft gelopen. Meneer Yasso heeft deze training zelf bedacht. Het kan je tijdens je marathontraining wat houvast geven en daarnaast kunnen de yasso’s zelfs je eindtijd voorspellen!

Het is wel belangrijk om wat snelheid en kilometers in je benen te hebben voordat je met deze trainingen begint. Zorg dus dat je basis goed in orde is.

Eigenlijk zijn de yasso’s heel erg makkelijk en is het een simpel trainingsconcept. Je gaat hierbij 800 metertjes lopen. Wil je de marathon in 2:25, 3:30 of 4:00 uren lopen? Loop deze 800’tjes dan in 2:25, 3:30, 4:00 minuten. Deze training kan je in principe elke week doen maar om de week zou ook al prima zijn. Begin eerst met een serie van 4×800 en bouw dit uit totdat je op 10×800 zit. Tussendoor heb je evenveel rust als je rent. Dus als je 4:00 minuten over de 800 doet heb je ook 4:00 rust. Dit kan je een gedeelte wandelend doen maar je moet wel weer vrij snel op een rustig tempo gaan joggen.

Als je deze snelheden dus makkelijk haalt tijdens de training dan komt het volgens Bart Yasso dus ook goed tijdens de marathon. Maar dit is enkel een gedeelte van je trainingen. Vergeet de duurlopen en de andere trainingen ook niet!

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *