Fastturtle Road to Utrecht #13

Dit was me het weekje wel weer. Ik denk dat ik nog nooit zoveel spierpijn gehad heb in mijn trainingen voor Utrecht. Ik kon er bijna niet van lopen. Verder gingen mijn trainingen wel aardig. Benieuwd? Je leest het hier allemaal!

Woensdag
Vandaag ging ik weer eens voor de dubbel. Ik wilde eigenlijk maandag hardlopen maar toen ik thuiskwam was ik echt kapot. De run werd dus verplaatst naar woensdag. Maar eerst: sportschool. Er stond een legday op het programma en dat is ook direct waar het misging met de spierpijn. Ik moest op 2 verschillende manieren squaten en ik had blijkbaar toch iets teveel gewicht gepakt ook al merkte ik dat toen nog niet. Daarna nog wat split squats en toen was het raak. Ik voelde al wel een beetje vermoeide spieren maar het was nog niet heel erg.

Toen ik thuiskwam liet ik mijn hartslag weer even tot rust komen en toen ging ik naar buiten voor een rondje hardlopen. Ik ging voor een herstelrondje in hartslag zone 1 of 2. En ik kan je vertellen: dat is langzaam. Maar ook het steeds opletten of je niet te hard gaat is echt vervelend. Je kunt niet even genieten van je run. Daarnaast stonden mijn kuiten onwijs strak en dit deed echt pijn. Het werd een soort run walk en na 2,2k ben ik maar gestopt. Het idee van een herstelloop is natuurlijk niet dat je kuiten zoveel pijn doen.

Donderdag
Donderdag, baantrainingdag! Deze week dan. De ene week ga ik op woensdag en de andere week op donderdag. Eerst konden we de trainer niet vinden dus we begonnen iets te laat. Het begon weer met een rondje loopscholing en ik liep al met mijn kin op mijn knieën te hijgen. Ook voelde ik die spierpijn echt heel erg. Daarna was het tijd voor de kerntraining. Deze keer was het een serie van 200m – 400m met 100m rust. En na elke serie 200m rust. Dit herhaal je 10 keer en dan ben je klaar. De 200m in 3k tempo en de 400m op 5k tempo. Dat is voor ons dus 200m met een pace tussen 4:50-5:00 en de 400m met een pace tussen 5:00-5:15. Dit ging best goed maar telkens bij het wandelen voelde ik die spierpijn weer onwijs erg. In ronde 7 kreeg ik ook weer veel buikpijn dus toen ben ik gestopt. Verder wel een hele fijne training. En mijn trainer heeft de Utrecht halve marathon route uitgezet dus daar hebben we het nog even over gehad. Alle informatie is welkom!

Zaterdag
Het was al weer lang geleden dat ik in het weekend in de sportschool te vinden was. Daar was het nu wel weer eens tijd voor dus. Ik had een borst en schouder dag en besloot om de benen oefeningen te vervangen voor buikspieroefeningen. Ik merk dat mijn core niet meer zo sterk is dus dit moet ik weer wat meer trainen. Vanaf nu wil ik elke dag weer even planken. Het kost maar 2 minuten van mijn tijd en het maakt de halve marathon een stukje gemakkelijker. Vooral als een run zwaar wordt dan merk ik dat ik snel inzak. Daar moet dus verandering in komen. Ik voelde mijn buikspieren meteen branden na de oefeningen.

Zondag
Op zondag werd ik weer een beetje zenuwachtig wakker want het was weer tijd voor de duurloop. Alle afgelopen duurlopen kreeg ik buikpijn maar deze keer had ik een strijdplan: wit brood met jam en een halve banaan en dan vlak voor de run een Imodium. Ik heb op meerdere blogs gelezen dat dit werkt dus ik wilde het weleens proberen tijdens een training voordat ik het in de wedstrijd ging gebruiken. De run begon heel erg goed en mijn benen voelde sterk. Ik voelde nog wel een beetje spierpijn in mijn buik maar dit viel gelukkig alles mee. Eigenlijk ging het de hele run heel erg goed tot aan het einde. Toen kreeg ik het wel een beetje zwaar maar toch kon ik nog wat versnellen. Als ik me zo voel tijdens de halve marathon ben ik in ieder geval super blij!

Liefs Jessica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *